Railroads in Historical Context: construction, costs and consequences (2011)

International Conference

Foz Tua, Portugal

07-09 October 2011

 

 


CONTENTS

 

Edited by:

Anne McCants

MIT, USA

 

Eduardo Beira

University of Minho, Portugal

 

Jos M. Lopes Cordeiro

University of Minho, Portugal

 

Paulo B. Loureno

University of Minho, Portugal

 

ISBN: 978-989-97134-5-1

 

 

PROCEEDINGS - LIVRO DE ATAS

 

[000] Editors:
FULL TEXT

[001]Editors:
PREFACE AND INDEX - PREFCIO E NDICE



PART 1: TUA VALLEY AND THE PORTUGUESE CONTEXT
O VALE DO TUA E O CONTEXTO PORTUGUS

 

[002] Maria Fernanda Alegria:
THE TUA LINE AND THE PORTUGUESE RAILWAY (1856-1906) - A LINHA DO TUA E OS CAMINHOS DE FERRO PORTUGUESES (1856-1906)

[003] Maria Otlia Lage:
THE SIGNIFICANCE OF THE TUA VALLEY IN THE CONTEXT OF THE PORTUGUESE WOLFRAM BOOM (1ST HALF OF THE XX CENTURY) - O PAPEL DO VALE DO TUA NA EUFORIA DO VOLFRMIO PORTUGUS (PRIMEIRA METADE DO SCULO XX)

[004] Lus Lopes dos Santos:
RAILWAYS IN PORTUGAL AND SPAIN: CORPORATE AND PUBLIC POLICIES - OS CAMINHOS DE FERRO EM PORTUGAL E EM ESPANHA: POLTICAS PBLICAS E EMPRESARIAIS

[005] Hugo Silveira Pereira:
RAILWAYS IN TRS-OS-MONTES DURING THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY: PROJECTS AND ACHIEVEMENTS - CAMINHOS DE FERRO EM TRS OS MONTES NA SEGUNDA METADE DO SCULO XIX: PROJETOS E RESULTADOS

[006] Lus Espinha da Silveira, Nuno Miguel Lima, Ana Alcntara:
THE IMPACT OF RAILROAD ACCESSIBILITY ON THE POPULATION OF PORTUGAL'S INLAND NORTH REGION (1878-1930). THE TUA AND THE BEIRA BAIXA LINES - O IMPACTO DA ACESSIBILIDADE AO CAMINHO DE FERRO NA POPULAO DA REGIO NORTE INTERIOR DE PORTUGAL (1878-1930). AS LINHAS DO TUA E DA BEIRA BAIXA

[007] Eduardo Beira:
TUA VALLEY: HOW DIFFERENT IS IT NOW? NA INTRODUCTION TO POPULATION DYNAMICS (1864-2011) - VALE DO TUA: QUAIS AS DIFERENAS? UMA INTRODUO DINMICA POPULACIONAL (1864-2011)

[008] Maria Manuel Oliveira:
NARRATIVE(S) ON THE CONSTRUCTION OF THE LANDSCAPE: THE TUA VALLEY MEMORY CENTER - NARRATIVA(S) SOBRE A CONSTRUO DA PAISAGEM: O NCLEO DA MEMRIA DO VALE DO TUA



PART 2: ECONOMIC IMPACT OF RAILROADS: METHODS AND INTERNATIONAL COMPARISONS
O IMPACTO ECONMICO DO CAMINHO DE FERRO: METODOLOGIAS E COMPARAES INTERNACIONAIS

 

[009] Jeremy Atack, Robert Margo:
LAND OWNERSHIP AND THE COMING OF THE RAILROAD TO THE AMERICAN MIDWEST, 1850-60 - PROPRIEDADE DA TERRA E O IMPACTO DA CHEGADA DO CAMINHO DE FERRO AO MIDWEST AMERICANO, 1850-60

[010] Marta Felis-Rota, Jordi Mart Henneberg:
THE EVOLUTION OF THE ESTABLISHMENT OF THE RAILWAY NETWORK IN BRITAIN USING GIS - A INSTALAO DA REDE DE CAMINHOS DE FERRO NO REINO UNIDO, COM BASE EM SIG

[011] Richard Healey, Michael Johns:
DEVELOPMENT OF AN HISTORICAL GIS OF RAILROADS IN THE NORTHEAST USA 1826-1900: PHASE II - DESENVOLVIMENTO DE UM SIG HISTRICO DAS LINHAS DE CAMINHOS DE FERRO NO NORDESTE DOS ESTADOS UNIDOS, 1826-1900: FASE II

[012] Robert M. Schwartz, Thomas Thevenin:
GLOBALIZATION, RAILWAYS, AND AGRICULTURE IN FRANCE AND GREAT BRITAIN, 1850 TO 1914 - GLOBALIZAO, CAMINHOS DE FERRO E AGRICULTURA EM FRANA E NO REINO UNIDO, 1850 A 1914

[013] Joaquim da Costa Leite:
THE ALTO DOURO AND EMIGRATION, 1855-1914 - O ALTO DOURO E A EMIGRAO, 1855-1914



PART 3: ENGINEERING, FINANCE AND MANAGEMENT
ENGENHARIA, FINANCIAMENTO E GESTO

 

[014] lvaro Ferreira da Silva:
MORE THAN A BRASS NAMEPLATE ON THE DOOR: FOREIGN OWNERSHIP AND CONTROL IN THE COMPANHIA REAL DOS CAMINHOS DE FERRO PORTUGUESES (1860s-1890s) - INVESTIMENTO ESTRANGEIRO E CONTROLO DE GESTO NA COMPANHIA REAL DOS CAMINHOS DE FERRO PORTUGUESES (1860-1890)

[015] Jos Manuel Lopes Cordeiro:
THE MAN BEHIND TUA RAILWAY: CHIEF ENGINEER DINIS MOREIRA DA MOTA - O HOMEM POR TRS DA LINHA DO TUA: O ENGENHEIRO CHEFE DINIS DA MOTA

[016] M. Roe Smith:
BECOMING ENGINEERS IN EARLY INDUSTRIAL AMERICA - OS ENGENHEIROS NOS PRIMRDIOS DA AMRICA INDUSTRIAL

[017] Ian Kerr:
THE BUILDING OF THE BHOR GHAT RAILWAY INCLINE IN WESTERN INDIA IN THE MID-19TH CENTURY - A CONSTRUO DO GRANDE DECLIVE DO CAMINHO DE FERRO EM BHOR GHAT, NA NDIA OCIDENTAL, EM MEADOS DO SCULO XIX

[018] Anne McCants:
FINANCING PUBLIC GOODS AND SOCIAL OVERHEAD CAPITAL: SOME HISTORICAL LESSONS - O FINANCIAMENTO DE BENS PBLICOS E DO CAPITAL SOCIAL: ALGUMAS LIES HISTRICAS



PART 4: THE FUTURE OF HISTORICAL RAILROADS
O FUTURO DAS LINHAS HISTRICAS

 

[019] Dominic Fontana:
RAILWAYS: INDUSTRIAL AND MARITIME ARCHAEOLOGY, GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEMS, HISTORY AND CULTURE - CAMINHOS DE FERRO: ARQUEOLOGIA MARTIMA E INDUSTRIAL, SISTEMAS DE INFORMAO GEOGRFICA, HISTRIA E CULTURA

[020] Paulo B. Loureno:
DISMANTLING AN OLD RAILTRACK: OPPORTUNITIES IN TUA VALLEY - DESMANTELAMENTO DE UMA LINHA ANTIGA: OPORTUNIDADES NO VALE DO TUA

[021] Michel Cotte:
TWO CASE STUDIES IN HERITAGE AND VALORIZATION OF ANCIENT MOUNTAIN RAILWAYS IN FRANCE - DOIS CASOS DE VALORIZAO DE PATRIMNIO FERROVIRIO DE ANTIGAS LINHAS DE MONTANHA EM FRANA

[022] Stefano Maggi:
A NEW ROLE FOR AN OLD RAILWAY: TOURISM - NOVOS USOS PARA UMA VELHA LINHA DE CAMINHO DE FERRO: TURISMO

[023] Gnter Dinhobl:
RAILWAYS HERITAGE. AN OVERVIEW - PATRIMNIO FERROVIRIO: UMA VISO GLOBAL